RIJP podcast  |  9 oktober 2024

Patronen zijn besmettelijk

Systemisch leiderschap vraagt om een diep begrip van de onderliggende structuren en dynamieken binnen een organisatie. Het erkennen en begrijpen van patronen is essentieel voor het doorbreken ervan en het creëren van een gezondere organisatiecultuur.

In deze podcast bespreekt Barbara Hoogenboom de vierde spelregel van systemisch leiderschap: patronen zijn besmettelijk. Je ontdekt niet alleen specifiek hoe deze patronen ontstaan, maar ook hoe het mogelijk is dat ze zich in organisaties verspreiden en hun omgeving beïnvloeden, jaar na jaar.

Barbara neemt je mee in:
  • De besmettelijkheid van patronen. Patronen hebben de neiging om sterker te zijn dan de individuen binnen een organisatie, waardoor zelfs nieuwkomers snel het dominante patroon overnemen, ongeacht hun eigen persoonlijke stijl of voorkeur.
  • Casestudy’s en praktijkvoorbeelden: We bespreken concrete voorbeelden, zoals het patroon van besluitvorming in een directieteam en het competitieve patroon in een bedrijf. Wat gebeurt er wanneer een patroon overgaat van de ene afdeling naar de andere, of van de oprichter naar de hele organisatie?
  • Systemische exploratie van patronen en passende interventies. Dit omvat het begrijpen van de geschiedenis van het patroon, het erkennen van de waarde ervan, en het formuleren van wat er nodig is voor de toekomst.
  • Een persoonlijke reflectie op het omgaan met hardnekkige patronen, en hoe het toevoegen van nieuwe patronen kan helpen om een balans te vinden.

Beluister de podcast: