RIJP podcast  |  14 oktober 2024

Eindigheid is de start van een nieuw begin

Eindigheid en opnieuw beginnen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eindes kunnen weliswaar voelen als verlies, maar vormen tegelijkertijd de basis voor vernieuwing en groei. In deze podcast legt Barbara Hoogenboom uit waarom we eindigheid moeten omarmen, zowel in de natuur als in organisaties.

Barbara bespreekt de volgende thema’s:
  • Eindigheid als voorwaarde voor vernieuwing. Het beëindigen van processen, functies of projecten schept ruimte voor nieuwe initiatieven. Dit geldt niet alleen voor kleine veranderingen, maar ook voor grote vraagstukken over het bestaansrecht van hele organisaties of systemen.
  • De moeilijkheid van stoppen. Organisaties hebben de neiging om nieuwe ideeën of processen toe te voegen zonder het oude bewust te beëindigen. Barbara laat zien waarom het bewust stoppen van zaken energie vrijmaakt en stagnatie voorkomt.
  • Emoties rondom eindigheid. Hoe leiders effectief kunnen omgaan met de emoties en reacties die eindigheid oproept, van boosheid tot opluchting, en hoe dit kan leiden tot diepgaande gesprekken en nieuwe inzichten.
  • Eindigheid met een hoofdletter. Het durven stellen van de vraag naar het voortbestaan van organisaties in een veranderende wereld. Wat is het bestaansrecht van bedrijven nog wanneer zij worstelen met veranderende regelgeving of maatschappelijke druk?

Beluister de podcast: