Leergang

Systemisch Leiderschap in het Onderwijs

Weet wat onderwijssystemen nodig hebben om te groeien

Bekijk alle reviews
Voor leiders in het onderwijsveld die vanuit systemisch bewustzijn een vitaal systeem willen leiden
  • Leer je eigen patronen en die binnen je organisatie doorzien
  • Krijg hernieuwd inzicht in de specifieke opdracht van werken in het onderwijs en werken met kinderen
  • Ontdek hoe je vanuit jouw systemisch leiderschap met systemische interventies het team vitaler maakt

Lesdata

28 – 29 januari 2026
4 – 5 maart 2026
1 – 2 april 2026
18 – 19 mei 2026
17 – 18 juni 2026

Duur

10 dagen

Groep

Max. 12 deelnemers

Investering

€3.795 vrijgesteld van BTW

Inhoud

Een systemische bril op de schoolorganisatie en het onderwijsveld

Als er veel uitval onder de leerkrachten is, ouders of leerlingen ontevreden zijn, het lerarenteam niet werkelijk samenwerkt, er steeds terugkerend ‘gedoe’ is, is het tijd om te kijken naar wat er gebeurt in de onderstroom van de onderwijsorganisatie. In de leergang Systemisch leiderschap in het onderwijs leer je met een systemische bril kijken naar de schoolorganisatie als geheel. Je gaat de patronen en dynamieken vanuit een ander perspectief onderzoeken. Daarmee komt er ruimte voor groei voor schoolleiders, docenten en leerlingen.

Deze leergang is voor iedereen die een plek als leider heeft in het onderwijsveld. Met deze opleiding kunnen schoolleiders teams en individuen duurzaam aansturen en versterken.

Nieuwe inzichten door een vergroot systemisch bewustzijn

Het doel van de opleiding Systemisch leiderschap in het onderwijs is je systemisch bewustzijn te vergroten en te begrijpen wat onderwijssystemen nodig hebben om te groeien of sterker te worden. Met inzicht over de specifieke opdracht van het onderwijs in het werken met kinderen, over plekken en posities en over in- en uitsluiten, kun je een vitaal systeem creëren.

Als deelnemer aan deze leergang onderzoek je tijdens vijf modules van steeds twee dagen de kenmerken van vitale systemen, dynamieken en verborgen loyaliteiten: van jouzelf en van de organisatie. Buiten de opleidingsdagen om oefen je in een kleine groep met vakgenoten, waarin je van en met elkaar leert. Daarnaast maak je huiswerkopdrachten.

Voor wie?

Voor wie is deze leergang bedoeld?

Voor ervaren leiders in het onderwijsveld die:

  • op zoek zijn naar andere logica dan alleen de analytische manier;
  • aanvoelen dat er veel speelt en willen leren hoe ze dit kunnen onderzoeken;
  • snappen dat ze zelf onderdeel van patronen in een systeem zijn;
  • zichzelf als onderwerp van onderzoek willen inbrengen;
  • effectiever in hun interventies willen zijn;
  • 100% in willen stappen op het hele programma;
  • zichzelf en het systeem sterker willen maken.

Voor wie is deze leergang niet bedoeld?

Voor leiders die:

  • alleen het hoofd willen vullen met theorie;
  • komen snuffelen zonder zelf casuïstiek in te willen brengen; elen en hun eigen beeld van de werkelijkheid, en daar niet over in gesprek willen gaan;
  • alleen de successen vertellen, maar niet waar ze tegenaan lopen;
  • kijken naar wat anderen niet goed doen en zichzelf overslaan.

Na deze leergang

Heb jij de tools om:

  • een organisatiediagnose te maken vanuit systemisch perspectief;
  • patronen en dynamieken te herkennen en interventies toe te passen;
  • je eigen patronen beter te doorzien;
  • fenomenologisch waar te nemen;
  • in je organisatie de vertaling te maken vanuit kennis over systemische pedagogiek;
  • je plek als leider stevig in te nemen;
  • systemische teaminterventies in te zetten om het team vitaler te maken.

Programma en locatie

Locatie

Wij werken met verschillende locaties. Bij de startdatum van iedere uitvoering zie je de betreffende locatie.

De Sterregaard, Middelingenseweg 51 Hedel

Programma

De lessen worden gegeven in vijf blokken van twee dagen. Hierin is naast kennisoverdracht veel ruimte om van en met elkaar te leren, te experimenteren en uit te proberen aan de hand van praktijksituaties en huiswerkopdrachten.

Module 1: Wie ben ik met mijn familiesysteem?

    • Je maakt kennis met systemisch werk, te beginnen met je eigen achtergrond als systeem.
    • Je onderzoekt wat uit jouw achtergrond je meeneemt in jouw leven en leiderschap.

Module 2: Waar ben ik in mijn werksysteem?

    • Je onderzoekt de plek van leider in jouw werksysteem en de historie ervan.
    • Je onderzoekt wat je helpt of belemmert om jouw plek als leider vol in te nemen.
    • Je verbindt de inzichten van module 1 met de kennis, ervaringen en inzichten van dit blok.

Module 3: Wat vindt er plaats in mijn werksysteem?

    • Je verkent de functie van symptomen en onderzoekt de kenmerken van een vitaal systeem.
    • Door uit te zoomen naar zowel het team als het grotere geheel waar je deel van uitmaakt onderzoek je jouw plek als leider. Middels systemische vragen maak je helder wat jou als leider gevraagd wordt.

Module 4: Systemische pedagogiek: de relatie tot leerlingen en ouders

    • Je leert te kijken vanuit de kern van systemische pedagogiek, die je vraagt de plek van leerlingen en hun achtergrond (ouders) te erkennen.
    • Je onderzoekt wat het effect is van jouw eigen beeld op het welbevinden van leerlingen.
    • Je verdiept je in de boodschap van het gedrag van kinderen of van de ‘lastige groep’.

Module 5: Diagnose & interventies

    • Je brengt bij elkaar wat jij kunt doen als leider, nu je je eigen patronen en dynamieken van zowel je familiesysteem als je organisatiesysteem hebt onderzocht vanuit het systemisch perspectief.
    • Je ontwikkelt je eigen toolbox met de houding en type vragen vanuit het systemisch coachen, de interventies die je kunt doen van je plek als leider van een groep, maar ook wat je wel of niet kan doen vanuit je plek als lid van een team.

Lesdata en lestijden

De leergang bestaat uit vijf modules van ieder 2 dagen. Ze worden gegeven op de volgende dagen:

  • 28 – 29 januari 2026
  • 4 – 5 maart 2026
  • 1 – 2 april 2026
  • 18 – 19 mei 2026
  • 17 – 18 juni 2026

De trainingsdagen duren van 9:30 tot 17:00 uur. In de omgeving zijn diverse hotels of B&B’s waar je kunt overnachten.

Aantal deelnemers

Er is ruimte voor minimaal 8 en maximaal 12 deelnemers.

Praktische informatie

Toelating

Deze leergang is voor leiders in het onderwijs en de kinderopvang. Er is geen vooropleiding nodig om deel te kunnen nemen aan deze leergang. We raden iedereen aan om ter voorbereiding de podcast RIJP en het boek RIJP tot zich te nemen.

Aanmeldingsprocedure

Aanmelden kan via onderstaand aanmeldingsformulier. Uiteraard is overleg vooraf mogelijk zowel per e-mail als telefonisch. Onderdeel van de aanmeldprocedure is een kort (telefonisch) intakegesprek.

Algemene voorwaarden

Op deze leergang zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Bij inschrijving ga je automatisch akkoord met deze voorwaarden.

Wanneer je verhinderd bent

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je om een heel goede reden niet kunt komen naar (een deel van) de leergang of dat je je bedenkt. Of dat de leergang onzerzijds wordt verplaatst of geannuleerd. Je leest de voorwaarden bij annulering hier.

Trainingskosten

De kosten voor deze masterclass zijn €1.795 (vrijgesteld van BTW).

Trainers verbonden aan deze masterclass

Reviews

Over de leergang Systemisch Leiderschap in het Onderwijs

“Ik weet nu wie ik ben als leider.”
Frouke Boel
Schoolleider

Over het boek RIJP

“Dit boek biedt een wegwijzer voor leiders die willen bijdragen aan een duurzame, mensgerichte toekomst in een wereld die voortdurend in beweging is.”
Roek Lips
Spreker, schrijver, boardroom sparringpartner

Waarom Systemic Business School?

Systemic Business School biedt bedding en richting aan gevestigde leiders die willen onderzoeken wat er anders nodig is dan zij tot nu toe deden. In verbinding faciliteren wij een beweging die al voelbaar leeft.

Pionier in systemisch leiderschap

Meer dan 200 leiders gingen je al voor

Leer met en van andere leiders

Trainers met 15+ jaar doorleefde ervaring

90% van onze deelnemers raadt ons actief aan in hun netwerk

Uitsluitend op inspirerende toplocaties

Kunnen we je adviseren?

Onze trainers denken graag mee over de best passende leergang of masterclass voor jou.

Meer verdieping

shutterstock_2151450691
Artikel

4 Tips voor leiders die vanuit verbinding willen bewegen

Als leider in een organisatie heb je de belangrijke taak om naast de resultaten op de inhoud van het werk, te werken aan een vitale werkomgeving.
Lees meer
Artikel

Includerend samenvatten

Includerend samenvatten is dé skill om bij de hand te hebben. Je creëert een gezamenlijkheid waarin alles er mag zijn.
Lees meer
Artikel

Ontspannen alertheid

Hoe ontspannen ben jij als leider? En ben je je daar bewust van, wat je in het moment van jezelf meeneemt aan (ont)spanning en wat de impact daarvan is op jouw leiderschap?
Lees meer
Artikel

Welke rol speelt loyaliteit op de werkvloer?

Loyaliteit is de onbewuste kracht achter allerlei dynamieken en patronen tussen mensen, teams en organisaties. Hebben we er invloed op?
Lees meer