RIJP podcast  |  10 oktober 2024

Systemen willen compleet zijn en erbij horen is een werkwoord

In deze podcast duikt Barbara Hoogenboom diep in de kern van twee belangrijke fenomenen in systemen: compleet zijn en erbij horen. Deze principes zijn essentieel voor effectief systemisch leiderschap en kunnen een enorme impact hebben op de manier waarop je jouw organisatie of team leidt. Barbara leert je praktische manieren om het gevoel van compleet zijn en erbij horen te versterken in je team of organisatie.

Compleet zijn:
  • Systemen streven er altijd naar om compleet te zijn. Dit betekent dat alle aspecten, zowel positief als negatief, inclusief successen en mislukkingen, erkend en ingesloten moeten worden.
  • Systemen ontwikkelen onbewuste patronen om dat wat buitengesloten is, alsnog in beeld te brengen. Dit kan leiden tot allerlei problemen, zoals hoog verloop op een specifieke functie.
  • Door historische gebeurtenissen in jouw organisatie te onderzoeken zul je begrijpen waarom bepaalde patronen blijven terugkomen. Je leert hoe je deze patronen kunt doorbreken.
Erbij horen:
  • Compleet zijn begint met erbij horen. Dit geldt voor zowel mensen als gebeurtenissen in een systeem.
  • Het is cruciaal om duidelijkheid te scheppen over wie of wat er wel of niet bij hoort in een organisatie. En om expliciet te maken wat impliciet is gebleven.
  • Je leert omgaan met moeilijke situaties zoals functies die verdwijnen, terwijl je de betrokken personen toch graag wilt behouden.

Beluister de podcast: