Podcasts

RIJP podcast  |  13 oktober 2024

Tijd, tijdsbesef en tijdsbewustzijn

Hoe kunnen we tijd beleven en wat betekent het in het licht van systemisch leiderschap? In deze podcast duikt Barbara Hoogenboom in het concept van tijd en tijdsbesef als belangrijke spelers in de werking van systemen. Daarbij kun je tijd vanuit verschillende invalshoeken bekijken, met ieder hun eigen impact.

Barbara geeft uitleg over:

• Chronologische tijd (chronos). De tijd zoals we die kennen in de westerse wereld: lineair, meetbaar en essentieel voor planning en doelen. Vaak brengt deze tijdsbeleving het gevoel mee dat we tijd tekortkomen.
  • Cyclische tijd. Deze tijdsbeleving volgt de natuurlijke ritmes zoals de seizoenen. Het gaat over het accepteren dat sommige dingen hun eigen tijd nodig hebben om te ontstaan en te eindigen.
  • Verleden, heden en toekomst. We ervaren deze tijdsdimensies vaak lineair, maar vanuit een systemisch perspectief speelt het verleden altijd mee in het heden. Onverwerkte gebeurtenissen kunnen zich manifesteren als obstakels op je pad, zoals weerstand of conflicten.
  • Emergente toekomst. Naast de planbare toekomst is er ook een toekomst die op ons af komt, vaak sterker dan onze plannen. Barbara geeft voorbeelden van hoe dit zich kan manifesteren, zoals tijdens de coronacrisis, en bespreekt hoe leiders zich kunnen voorbereiden op onverwachte veranderingen.

Beluister podcast: