Inzichten
Hoe kun je als leider medewerkers verbinden aan de organisatie?
Organisaties willen de verbinding tussen medewerkers en de organisatie graag verbeteren, bijvoorbeeld om medewerkers langer te behouden, nieuwe mensen aan te trekken en een duurzame samenwerking te realiseren. Wat kun je als leider doen om de verbinding en loyaliteit met de organisatie te bevorderen?
De waarde van verbinding binnen de organisatie
Het voortbestaan van organisaties is voor een belangrijk deel afhankelijk van de loyaliteit van haar medewerkers. Menskracht is schaars, mensen wisselen makkelijk van werkgever. Hoe kun je je als organisatie duurzaam ontwikkelen als mensen steeds weggaan en teams onderbezet of steeds weer anders van samenstelling zijn?
Verbinding is dan ook van grote waarde voor leiders en organisaties. Organisaties proberen mensen aan te trekken en te behouden met uitgebreide onboardings-programma’s, goede secundaire voorwaarden en fee’s als ze nieuwe collega’s binnen weten te halen. Toch ligt daar de verbinding niet. Die ligt in de onderstroom. In de ongeschreven regels, de cultuur en het collectief geheugen – van de organisatie en de mensen daarbinnen.
Hoe leg je als leider de basis voor een duurzame verbinding?
De beste en meest duurzame interactie ontstaat wanneer je stuurt op een gezonde verbinding tussen mensen en teams.
Als leider kun je deze verbinding preventief stimuleren door:
- Oog te hebben voor de balans tussen geven en nemen. Deze balans is een basisvoorwaarde voor een gezonde verbinding. Als medewerkers meer geven dan ze ontvangen in salaris, aandacht, waardering, zal de balans onbewust elders vereffend worden.
- Nieuwe medewerkers welkom te heten en een heldere plek in de organisatie te geven. Het welkom is de start van loyaliteit waar gemakkelijk oude pijn op geprojecteerd kan worden. Een verbindend en passend welkom kan dat voorkomen. Met een duidelijke plek in de ordening en een afgebakend pakket aan taken en verantwoordelijkheden, kun je daarnaast voorkomen dat medewerkers andermans last dragen.
- Afscheid te nemen van diensten, producten of van vertrekkende medewerkers, ook als iemand daar zelf geen behoefte aan heeft. Juist dan is de creativiteit van de leider nodig om ervoor te zorgen dat niet alleen de medewerker goed afscheid kan nemen, maar ook het team van de medewerker.
- De geschiedenis, inclusief de oprichters van de organisatie, in beeld te brengen. Wanneer alles in beeld kan zijn – the good, the bad and the ugly – geeft dit rust in het organisatiesysteem. Medewerkers hoeven niet onbewust loyaal te zijn om ervoor te zorgen dat een stuk geschiedenis weer in beeld komt.
- Het bestaansrecht van vandaag de dag, inclusief de erkenning van hoe de organisatie hier is gekomen, overal te laten klinken in de organisatie. Zo kunnen medewerkers zich hiermee uit eigen beweging verbinden en aan bijdragen.
Dát zijn interventies waarmee je als leider bijdraagt aan een vitale werkomgeving. Wanneer je medewerkers en teams duurzaam aan elkaar kunt verbinden, leg je de basis voor een stabiele samenwerking en duurzame organisatie.
Systemic Business School
Systemic Business School geeft leiders compleet nieuwe tools in hun leiderschapsstijl. Want wanneer je werkt vanuit de verbondenheid van het geheel, zul je makkelijker en prettiger je doelen behalen, samen met je team en organisatie. Vanuit systemisch leiderschap zul jij jouw weg als leider geïnspireerd en energiek vervolgen.