RIJP podcast  |  8 oktober 2024

Niets is uit de lucht komen vallen

Mensen, organisaties en patronen zijn niet zomaar ontstaan; ze hebben allemaal een oorsprong en bieden waardevolle lessen. Het begrijpen van deze geschiedenis kan helpen bij het maken van betere keuzes voor de toekomst. In deze podcast bespreekt Barbara Hoogenboom de eerste spelregel van systemisch leiderschap: niets is uit de lucht komen vallen.

Barbara neemt je mee in:
  • De oorsprong van het leven. Elk mens is het resultaat van een lange lijn van voorouders die hun ervaringen, wijsheid en overleving door de eeuwen heen hebben doorgegeven.
  • De oorsprong van organisaties. Net als mensen hebben organisaties een geschiedenis die bepalend is voor hun huidige situatie. Ze zijn ontstaan als antwoord op een specifieke behoefte of probleem en hebben door de jaren heen verschillende gebeurtenissen en patronen ontwikkeld.
  • Patronen in organisaties. Organisatorische patronen, of eigenaardigheden, ontstaan als reactie op gebeurtenissen of functies binnen het systeem. Deze patronen kunnen zowel stimulerend als belemmerend werken.

Beluister de podcast: