RIJP podcast  |  12 oktober 2024

Uitwisseling zoekt patroon

Wat is het belang van uitwisseling binnen systemen? In deze podcast bespreekt Barbara Hoogenboom de balans tussen nemen en geven, een basisprincipe in de natuur en organisaties. Hoewel veel mensen geconditioneerd zijn om eerst te geven, wijst Barbara erop dat nemen net zo essentieel is om vitaal en in balans te blijven, zowel individueel als in teams en organisaties.

Barbara behandelt de volgende thema’s:
  • Nemen en geven. Veel mensen geven meer dan ze nemen, wat leidt tot uitputting en ontevredenheid. Ze legt uit waarom balans hierin noodzakelijk is voor gezonde relaties en werkomgevingen.
  • Zelfzorg en erkenning. Het is voor ieder mens belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en erkenning te ontvangen voor je bijdrage. Zonder jezelf tekort te doen.
  • Onbalans in organisaties. Onbalans in de uitwisseling leidt tot ziekteverzuim, winstdalingen of andere verstoringen binnen een organisatie.
  • Uitwisseling in doen en laten. Naast geven en nemen gaat Barbara in op de balans tussen actie ondernemen en dingen loslaten – en hoe die balans bijdraagt aan groei.

Deze aflevering geeft je inzicht in de spelregel van uitwisseling en biedt concrete handvatten om balans te brengen in je eigen leiderschap en in je organisatie.

Beluister podcast: