Artikel  |  22 januari 2024

Omgaan met loyaliteitsconflicten op de werkvloer

Loyaliteitsconflicten kun je tegenkomen in jezelf of doordat een medewerker hiermee bij jou aanklopt. Het kan ook gaan om een conflict tussen medewerkers, tussen teams, of wellicht ben je zelf in een conflict terecht gekomen.

Het is van belang om je op deze momenten bewust te zijn van je individuele patronen uit jouw leven. Hoe heb jij geleerd om te gaan met conflict? Met wie of wat verbind jij je onbewust? Wie of wat ben je onbewust aan het beschermen? Je persoonlijke ervaringen beïnvloeden onbewust je gedrag in het conflict. Door je hier bewust van te zijn creëer je meer ruimte in jezelf en vergroot je jouw handelingsmogelijkheden. Bovendien kan er in deze ruimte ook belangstelling ontstaan voor de persoonlijke ervaringen van de ander die onbewust meedoen.

Naast dit persoonlijke niveau is het behulpzaam om ook oog te hebben voor het effect van de patronen in het team en de organisatie. Wellicht dat jij en/of medewerkers in een conflict zijn beland omdat jullie allebei onbewust verbonden zijn met een andere klantgroep of product. Onbewust zoeken jullie via conflicten naar helderheid in de ordening: wat staat bij ons op 1?

Als leider word je via een conflict uitgedaagd je uit te spreken over de ordening in klantgroepen, diensten en/of productlijnen. Als leider kun je ‘dieper’ in de organisatie kijken. Wat wil hier via het conflict aan het ligt komen?

Een speciale alertheid is op z’n plaats bij rebellen en klokkenluiders. Over het algemeen zal een persoon liever tot een groep blijven behoren dan er met pek en veren uit te worden gezet, waarbij alle verbindingen verbroken worden. Een rebel en een klokkenluider zijn om welke reden dan ook, bereid om dit risico juist wél te lopen. Luister dus heel goed waar deze medewerker bewust of onbewust loyaal aan is. Kennelijk is dit een groot risico waard!

Dagmar Ambachtsheer

Affiliated trainer Systemic Business School

Opleidingen en incompany trainingen Systemisch leiderschap

Ontdek ons aanbod