Vraag voor de leider  |  20 juni 2023

“Tegen wat heb je ‘nee’ te zeggen als je ‘ja’ zegt tegen ontwikkeling?”

“Leiders die een geplande verandering willen inzetten hebben altijd een goed verhaal waarom die verandering moet plaatsvinden. Er wordt een mooi toekomstbeeld geschetst. Er is nu eigenlijk iets niet goed, maar we gaan veranderen en daarna wordt het eigenlijk beter.

De verandering wordt daarmee ingezet met ‘ja’: we gaan dat doen, we gaan daarheen en zeggen ja tegen allerlei nieuwe dingen, nieuwe manieren van werken, een nieuwe locatie of nieuwe collega’s. Wat ook maar de verandering is.

Maar wanneer je ‘ja’ zegt tegen dat nieuwe, waar zeggen we dan ‘nee’ tegen? Als je al 100% gaf en je zegt ‘ja’ tegen nieuwe dingen, dan moeten er ook dingen afvallen. Daar wordt vaak weinig aandacht aan gegeven.

Dat wat kwijtraakt na zo’n verandering krijgt vaak geen stem. Dat kunnen tastbare dingen zijn, zoals afscheid van je mooie bureau of eigen kamer of niet meer samenwerken met die fijne collega, maar het kunnen ook niet-tastbare dingen zijn. Er kan iets aangetast worden in je autonomie of je plezier.

Als de systemisch leider niet expliciet maakt dat je ook afscheid te nemen hebt van iets voor je verder kunt naar de ontwikkeling, dan komt het vaak in de onderstroom terecht. Dan kunnen mensen onbewust verbonden blijven aan hoe het vroeger was, aan de vorige leidinggevende of aan de vorige collega. Dan is wat stopt niet netjes afgehecht. Dat betekent dat daar nog energie van mensen naartoe gaat.

Wanneer je geen ‘nee’ zegt tegen iets, blijven mensen verbonden met het toen en zijn ze minder aanwezig waar jij ze graag wilt hebben, in de ontwikkeling.”