Vraag voor de leider  |  24 mei 2023

“Welke ooit belangrijke kwaliteit is er tijdens een incident of veranderingsproces verloren gegaan?”

Systemisch leider Barbara Hoogenboom:

“Als er in een organisatie een incident plaatsvindt, een onverwachte gebeurtenis of in ieder geval een gebeurtenis waarin de mensen die ermee te maken kregen geen keuze of invloed hadden, kan die gebeurtenis voor een blijvende verandering in de organisatie zorgen.

Bijvoorbeeld wanneer wordt besloten dat er per direct of binnenkort 2 teams bij elkaar gevoegd worden. Of juist 1 team gesplitst in meerdere teams. Of dat een aantal taken rigoureus wijzigen.

Wat er dan kan gebeuren is dat zo’n gebeurtenis zo’n shock teweegbrengt dat de mensen die ermee te maken hadden eigenlijk niet meer kunnen terugveren naar de kwaliteiten zoals ze die hadden. Er is eigenlijk te veel veerkracht gevraagd die ze niet konden bieden.

In een split second wordt dan ook iets afgesplitst. Bijvoorbeeld het vermogen om te vertrouwen in de leidinggevenden. Of de passie voor je werk. Of het voor elkaar opkomen als collega’s. Of dat je je hart niet meer zo geeft in je werk omdat het geraakt is.

Welke verandering in jouw organisatie kwam zo plotseling dat er ongemerkt iets verloren is gegaan?”

Deze vraag is afkomstig uit de Tegen de stroom meewaaier. De meewaaier bevat 224 vragen over 45 thema’s. Iedere vraag heeft de potentie je een stap verder te helpen.

Barbara Hoogenboom

Leader Systemic Business School