Vraag voor de leider  |  10 maart 2023

“Wordt onze kern sterker of zwakker door outsourcing?”

Systemisch leider Barbara Hoogenboom:

“Bij outsourcing zit er een behoorlijke systemische adder onder het gras. De aanleiding voor outsourcing kan divers zijn: vaak is het goedkoper bepaalde activiteiten door anderen te laten uitvoeren. Zo zijn er vele IT-activiteiten door diverse bedrijven geoutsourced naar IT-professionals aan de andere kant van de wereld, die arbeid daar vele malen goedkoper kunnen inkopen. Of laten we kleding maken in landen waar de arbeidslonen lager zijn dan in ons eigen land.

Een andere aanleiding kan zijn dat je de expertise op een bepaald onderwerp niet (voldoende) in huis hebt en het niet loont om daar een aparte medewerker voor aan te nemen. Dit gebeurt bijvoorbeeld veel op het gebied van (content)marketing en SEO-activiteiten.

Belangrijk is om je af te vragen wat er gebeurt met jouw kern door het outsourcen. Hoe dichter het jouw bedrijfskern raakt, hoe gevaarlijker de systemische adder onder het gras zou kunnen zijn.

Ook voor het Bert Hellinger Instituut Nederland en de Systemic Business School hebben wij sinds enige tijd hulp ingeschakeld voor onze communicatieactiviteiten. Het praktische daarvan is prima uit te besteden, maar op de inhoud, de teksten en systemische boodschappen, gaat dat eigenlijk niet. Die moeten toch echt door onze eigen handen en harten gaan. Want anders geven we niet alleen onze communicatie uit handen, maar ook het hart van ons bedrijf.

Iets vergelijkbaars kun je zien gebeuren bij de grote bankbedrijven, die veel IT aan mensen in o.a. India hebben uitbesteed. Zolang de IT nog een ‘bijproduct’ is in je organisatie, gaat dat prima. Maar naarmate je merkt dat je als bank, door alle technologische ontwikkelingen in de wereld, meer en meer een IT bedrijf wordt dan een bedrijf van bankiers, kun je opeens moeten constateren dat jouw hart in India is beland.

Dus een goede vraag die je jezelf kunt stellen als je outsourcing (her)overweegt is: ‘Wordt onze kern sterker of zwakker door outsourcing?’”

Deze vraag is afkomstig uit de Tegen de stroom meewaaier. De meewaaier bevat 224 vragen over 45 thema’s. Iedere vraag heeft de potentie je een stap verder te helpen.

Barbara Hoogenboom

Leader Systemic Business School