Vraag voor de leider  |  30 augustus 2023

“Waar beweeg je met de vernieuwing van weg?”

“Als er in een organisatie steeds maar weer vernieuwd moet worden, dan betekent het eigenlijk dat je steeds een stap naar voren zet. Je gaat steeds ergens naartoe, er moet steeds iets anders of beter of opnieuw ingericht of uitgedokterd worden.

Maar als je ergens naartoe gaat, dan beweeg je natuurlijk ook van iets weg. Dus als je steeds maar wilt vernieuwen, kun je je ook afvragen: wat is het dan waar je toch steeds van weg wilt bewegen? En is die vernieuwing zoals je die inzet wel passend?

Misschien zou de vernieuwing wel erin kunnen zitten dat je juist even stilstaat of even omdraait en je even bewust wordt van wat het is wat je eigenlijk niet meer wilt. Misschien vraagt datgene wel op een andere manier aandacht, afscheid, erkenning. Of misschien kun je gewoon verhelderen wat het is waar je mee wil stoppen. Misschien dient zich wel een ander type vernieuwing aan als je dat hebt gedaan.

Het kan ook zo zijn dat de vernieuwing is ingezet om koste wat kost iets te vermijden.
Er is bijvoorbeeld iets vervelends gebeurd in de organisatie, dat nooit meer mag gebeuren. Dan passen we onmiddellijk onze procedures aan en bewegen we weg van dat wat vervelend, pijnlijk of verdrietig was. Ook dat vraagt aandacht, want vernieuwing vanuit deze drijfveer slaagt alleen wanneer eerst de pijn, de mislukking, het verdriet erkend worden.

Dus: waar beweeg je met de vernieuwing van weg?”